با ظهور دیجیتال مارکتینگ بازاریابی در اکثر رسانه های مختلف متحول شد و در بیشتر رسانه های اجتماعی هم بازاریابی رونق پیدا کرد. بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی یکی روش های دیجیتال مارکتینگ است که با همه گیر شدن اینترنت و فضای مجازی در دنیای امروزه برای کسب و کارهای مختلف بیشتر شده است.
آموزش استارت آپ آموزش دیجیتال مارکتینگ بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
پیشرفت بازاریابی رسانه های اجتماعی باعث شده که رقبا در کسب و کارهای مختلف بتوانند از یکدیگر پیشی بگیرند و سودآوری بیشتری داشته باشند. به همین علت در این مقاله تصمیم داریم که یک تعریفی از بازاریابی رسانه های اجتماعی داشته باشیم و چند نمونه از کارهایی که باعث موفقیت بیشتر در این زمینه میشود را تحلیل کنیم.
شبکه های اجتماعی در تعامل با یکدیگر هستند و تمام اینها توسط یک سرویسهای آنلاین انجام میشود و همین عامل باعث شده که افراد بتوانند در مورد موضوع های مختلف اطلاعات را به صورت پیوسته به یکدیگر منتقل کنند و کسی که بتواند از طریق شبکههای اجتماعی در بین مردم نفوذ کند خیلی راحت تر می تواند تبلیغات خود را انجام دهد.
خیلی از افراد تصور می کنند که رسانه های اجتماعی با شبکه های اجتماعی تعریف مشابهی دارد اما اینطور نیست و وقتی که صحبت از شبکههای اجتماعی میشود منظور ما تعامل بین افراد است که بیشتر به صورت آنلاین انجام می شود و رسانه های اجتماعی یکی از زیر گروه های شبکه های اجتماعی را تشکیل میدهد و منظور از رسانه های اجتماعی اپلیکیشن ها و پلتفرم هایی هست که مردم از آن استفاده میکنند تا با یکدیگر ارتباط آنلاین داشته باشند. به طور مثال اینستاگرام یکی از رسانه های اجتماعی است.
شما از طریق رسانه های اجتماعی می توانید در مورد کسب و کار خود با مخاطبان تان صحبت کنید و پیشنهادها و انتقادهای آنان را دریافت کنید و در روند کار خود پیاده کنید. هرچه محتوای تولید شده توسط شما مفید تر و با کیفیت تر باشد مخاطبان بیشتر به شما اعتماد می کنند و همین امر باعث میشود که مشتری های بالقوه شما افزایش پیدا کنند.
برای اینکه شما بتوانید وارد بازاریابی رسانه های اجتماعی شوید در اولین گام مثل هر کسب و کار دیگری لازم است که اطلاعات کافی را جمع آوری کنید و با آگاهی کامل در این راه قدم بردارید. پس لازم است که از ماهیت رسانه های اجتماعی مختلف مثل گوگل پلاس، توییتر و فیسبوک و سایر شبکههای اجتماعی آگاهی کافی داشته باشید.
خیلی از افراد فکر می کنند که شبکه های اجتماعی تنها هدفش دوست یابی است اما بیشترین کاری که این شبکه ها انجام می دهند تمرکز روی اطلاع رسانی ها است و شما می توانید اخبار را به صورت مکتوب و آنلاین در دسترس داشته باشید و همچنین از طریق بازخوردی که نسبت به محصولات و محتوای شما دارند می توانید سلیقه مشتری را پیدا کنید.
گوگل پلاس هم یکی دیگر از این شبکههای اجتماعی است که برای ساماندهی کاربران حساب جیمیل گوگل و سیستم عامل اندروید فعال شده است و بیش از 800 میلیون کاربر دارد که البته نتوانست مانند اینستاگرام موفق باشد و خیلی از کاربران آن غیرفعال هستند.
در بین شبکههای اجتماعی توییتر سعی میکند تمرکزش را روی محتوای متنی داشته باشد و با استفاده از متن های با کیفیت و قوی و سئو قوی مخاطب را به سمت خود جذب کند و خیلی از فعالان خبری و پژوهشگران علمی و نویسنده ها و تمداران به توییتر به عنوان یکی از تریبون های صحبت های خود نگاه می کنند و همین امر باعث شده که بیشتر از 320 میلیون کاربر فعال داشته باشد.
یکی دیگر از سرویس های آنلاین گوگل که بر عکس گوگل پلاس توانست موفقیت چشمگیری داشته باشد یوتیوب است. تمرکز اصلی آن روی محتوای ویدئویی است و سعی میکند مخاطبان را از طریق ویدئو و کلیپ جذب کند و به نوعی می توان یوتیوب را به عنوان یکی از موفق ترین بازاریاب های ویدئویی در رسانههای اجتماعی دانست که حدود 2 میلیارد کاربر فعال دارد.
در بین شبکه های اجتماعی که گفته شد اینستاگرام یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی بوده که هم محتوای تصویری برای آن مهم است و هم محتوای متنی و بیش از 700 میلیون کاربر فعال در اینستاگرام عضو هستند و امروزه تبدیل به یکی از قطبهای اصلی بازاریابی شده است و خیلی از کسب و کارها از این شبکه برای معرفی کار خود و جذب مشتری استفاده می کنند.
مجموعه دیگری مانند تلگرام و ساندکلاد و لینکد این هم وجود دارند که هر کدام به نوعی در بازاریابی آنلاین فعالیت دارند که البته تلگرام در ایران طرفداران بسیار زیادی داشته و کسب و کارهای مختلف از طریق کانال های اختصاصی که برای خود راه اندازی کردند در این شبکه اجتماعی به سودآوری چشمگیری رسیدند.
یکی از مواردی که باعث می شود در زمینه بازاریابی اجتماعی بسیار موفق عمل کنید این است که اطلاع رسانی خیلی خوب و قوی داشته باشید به طوری که افرادی که به دنبال هدف خاصی هستند خیلی زود شما را پیدا کنند و با اطلاعات قابل توجهی که شما در مورد محصولات خود به مشتری می دهید می توانید اعتماد آنها را جلب کنید و آنها را به مشتری های بالقوه تبدیل کنید.
طراحی اپلیکیشن موبایل،ساخت برنامه موبایل، طراحی اپ
چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم،کسب و کار اینترنتی
مدیریت ارتباط با مشتری و شاخص تروجی کنندگان NPS
مفهوم بازاریابی،انواع،تعریف کاتلر